fredag 31 januari 2020

TrädgårdsFägring vecka 6

 Hej igen alla jubilarer! 


För så är det faktiskt :) 

Denna vecka för precis 2 år sedan gjordes den första länklistan på TF! 
Stort Grattis till oss alla! 
Trots: 
Ibland så funderar vi om vad ni egentligen tycker...?
Det är väldigt sällan någon skriver en kommentar så det är svårt för oss att veta vad ni tycker egentligen. 
Det är självklart ett pyssel att knåpa ihop en text och publicera varje helg, 
varje vecka, varje månad. 
Vi fortsätter gärna om vi vet att det uppskattas men skulle verkligen behöva några till som kan hjälpa till. 

Men, kanske är det så att det räcker med att bara publicera överskriften och skapa länkmöjligheten? 
Då kan alla som använder Blogger lära sig detta på 5 minuter och vi kunde dela upp det mellan några stycken? 

Vad tycker ni? Hur tänker ni? 

Vi är i varje fall värde en fin blomstertårta! 
Ni alla som länkar och vi som lägger upp möjligheten :D 
Nu börjar vi om: 

Hej alla fina TrädgårdsFägringar :) 

Det är dags för ... 
Ny vecka .... Ny månad ... Ny länklista och ... 
Presentation av temat för vecka 7 som är: "Men hur kunde jag glömma den/det ..." 

 Vill ni inte blogga på temat är det bara att blogga på som vanligt och länka inläggen hit! 

 Länkar ni första gången så skriv en kommentar om det så vi inte missar att lägga till er i Blogglistan 

 Men först tar vi oss an temat för vecka 06 ...


 Vecka 6 

 En januarimånad har passerat med plusgrader och utan snö på många platser.
 Vårtecknen börjar visa sig i trädgårdarna.
 I helgen är det fågelräkning i Sverige i "Vinterfåglar inpå knuten".
 Känns märkligt med ordet "vinterfåglar". Men bara för att det inte är någon riktig vinter
 går det ju att räkna fåglar ändå. 

Och dessutom så blev det en smidig övergång till veckans tema att tolka som är just ... 
 "Bara för att ..." 

Men vare sig ni bloggar på tema eller ej
så är ni alla välkomna att länka era inlägg hit till TrädgårdsFägring! 
 Och sist men inte minst! 

 En riktigt trevlig helg och kommande vecka till er alla! Den första februariveckan!

Varsågoda! Börja länka; 

You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter

21 kommentarer:

  1. Nog är det ett rejält "pyssel" (snarare arbete!) att hålla igång en temasida med länkmöjlighet och jag tycker att det är suveränt att ni orkar med. Men det är klart, någon längre text varje vecka tycker jag inte behövs. Det räcker med temat och instruktionerna.

    Vad gäller kommentarer är det likadant i själva blogginläggen, man är allmänt dålig på att kommentera. Det är rätt trist. Sedan kanske inte varje träff på inlägget betyder att personen ifråga har läst det, ibland är det ju sökmotorer som gör att det ser ut som om man fått massor av besökare. Jag blev t ex just tvungen att ta bort ett gammalt irrelevant inlägg som plötsligt seglat upp som mitt mest lästa.

    Egentligen skulle jag alltså föreslå att det förutom tema och instruktioner också uppmanades till att skriva kommentarer hos varandra! :-) Alla blir vi väl glada av en rad (om den inte bara är "Fina blommor/fina bilder").

    Kram till er som håller igång sidan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anni för din kommentar. Vi på TrädgårdsFägring behöver dock inga kommentarer generellt men denna vecka så ville vi få lite feedback inför framtiden :) Så tack för input!

      Radera
  2. Vad tiden går redan två år.Jag gillar att länka mina inlägg hit och jag förstår att det inte är utan arbete att hålla i gång det hela,helt klart gör Ni ett bra jobb med det.Det är bra med ett tema för i bland "kör man fast" liksom och en instruktion men så mycket mera text behöver det inte vara.Allt gott till Er som håller i gång sidan./Margareta

    SvaraRadera
  3. Tänk att det redan har gått två år! För min del räcker det med instruktioner och länklista. Teman kan vara bra ibland, men är inte nödvändigt. Kanske räcker det med ett nytt tema varannan vecka?
    Många kramar till er som fixar så vi bloggare kan "träffas" så här.
    Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kristina, det är roligt att kunna bidra med en länksida :)

      Kram

      Radera
  4. Det är kul och tacksamt att ni startade en blogglista!! Det behövs inte någon direkt text för min del - jag läser den oftast inte har inte riktigt känt att det här är en blogg - jag upplever den som en knytpunkt.

    Jag har redan tidigare erbjudit mig att hjälpa till ibland men har nog aldrig fått någon direkt respons...

    Kommentarer... Jag kommenterar hos de flesta men en blogg som aldrig lämnar någon kommentar själv trots flera från mig slutar jag kommentera hos. Jag har precis som alla andra ganska mycket i mitt liv och kan då göra något bättre med tiden jag sparar. Jag prioriterar också bort bloggar som har ingen eller otydlig länk till trädgård även om de är länkade här. Och så kommer mitt tankesätt vara över överskådlig tid :)

    Kram på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina,

      Jag kommer ihåg att du erbjöd dig att hjälpa men då så rann det ut i sanden av någon anledning. Så vi fortsatte som tidigare. I dag är det oftast så att Anita bidrar med text och jag (Veronica) lägger upp på bloggen och publicerar. OM vi tar ett beslut (beroende på kommentarerna denna vecka) att i stort sätt bara lägga upp länklistan samt ett tema under vinterhalvåret så är det ju jättelätt att vara fler som gör det :)

      Då räknar vi med dig <3

      Ha en fortsatt fin helg!

      Radera
    2. Hej Carina,

      Jag kommer ihåg att du erbjöd dig att hjälpa men då så rann det ut i sanden av någon anledning. Så vi fortsatte som tidigare. I dag är det oftast så att Anita bidrar med text och jag (Veronica) lägger upp på bloggen och publicerar. OM vi tar ett beslut (beroende på kommentarerna denna vecka) att i stort sätt bara lägga upp länklistan samt ett tema under vinterhalvåret så är det ju jättelätt att vara fler som gör det :)

      Då räknar vi med dig <3

      Ha en fortsatt fin helg!

      Radera
  5. Hej!
    Stort tack till er som administrerar. Uppskattar det verkligen. Känns som en trevlig mötesplats för oss bloggare.
    Tack och en trevlig helg till er /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och vad roligt att du uppskattar <3
      På något sätt kommer vi såklart att fortsätta för när över 20 bloggare länkar varje vecka så är det värt det och roligt :)

      Has nu en fin helg som kommer själv :)
      Kram

      Radera
  6. Jag håller med i mycket som redan sagts, men först och främst grattis till två år som har gått väldigt fort och ett stort tack för all tid och kraft du lägger ner på att vara en sammanhållande länk i vårt tynande Blogglandia.

    Jag följer ju i princip aldrig tema, men tycker det är roligt att läsa hos er andra och uppenbarligen fyller det en funktion för många när inspriation saknas. För min del räcker det alltså med förslag till veckans tema och instruktioner.
    Om nu Carina som är en kapacitet på många sätt, inte minst tekniskt, har erbjudit sig att hjälpa till tycker jag du ska nappa fort som bara den!

    I övrigt tycker jag man ska anstränga sig och skriva en liten hälsning när man läst ett inlägg. Man kan till och med inskränka sig till att bara önska trevlig helg om man inte orkat läsa hela texten. Jag vet ju till exempel att jag själv skriver både långt och smalt många gånger, men någon liten kommentar gör att jag lättare kommer ihåg vilka bloggar som är aktiva och chansen ökar att jag tittar in en stund. Det är också trevligt att veta att man inte skriver för blinda ögon, att orden inte bara försvinner ut i ingenstans utan faktiskt studsar tillbaka på nåt sätt. Att bara läsa statistik om si och så många sidvisningar är inte så intressant när det gäller att hålla ångan uppe för min del.

    Tacksam för att du håller igång länksamlingen!
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för input :)
      Visst är det häftigt att det har gått 2 år redan? I den bästa av världar skulle alla skriva kommentarer, lite som det var för ett antal år sen men tror att det ligger lite i tiden... Tyvärr!
      Om jag hade gjort detta ensam så hade jag slutat för länge sen men jag har "lejt" en fantastisk skribent som skriver texten nästan varje vecka (Anita) :)

      Kram

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Hej igen!
    Glömde berömma tårtan och så ser jag att min uppdateringen i högerkant inte hänger med :(
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Hej på er!

    Först ett stort tack till er för att ni ordnat denna träffpunkt och för det arbete ni lägger ner, en stor eloge är ni värda!
    Och när ni efterlyser respons så är väl det minsta vi kan göra att svara på det.

    För min del kan ni gott förenkla en del saker som bidrar till att minska arbetsbelastningen. Jag är alldeles för mycket individualist för att följa något tema så det skulle jag inte sakna om det togs bort. Det räcker gott med blogglistan och instruktionerna hur man gör och hur man går med, borde väl underlätta en del och kräver inget "veckobrev" varje vecka.

    Precis som Carina väljer jag bort bloggar som saknar anknytning till trädgård och framförallt bloggar som plockar in reklam, överkonsumtionen är en anledning till att vår natur far illa och att kommentera där blir ett passivt stöd till något som i längden är förödande för oss alla.

    Det är inte lätt att driva en trädgårdsblogg idag, själv tycker jag att jag skrivit om allt i trädgården, växtporträtt, anläggningar, härdighet, problem, förluster ja, det mesta som går att skriva om. Sedan blir det bara upprepningar och så snabbt förändras inte en trädgård att det alltid finns någon ny infallsvinkel.Upprepningar ger mig ingen inspiration och då minskar inläggen. Jag har ett stort intresse för natur, miljö och klimatfrågor och skriver numera en hel del omkring dessa frågor även om jag vet att det inte ger lika stort gehör som om jag för femte gången skriver om samma växt. Men jag gör ett val, jag skriver om det som för mig känns angeläget och lättar på frustrationen jag ibland kan känna.
    Ibland kan jag också tycka att allt skall vara så positivt i bloggvärlden vilket inte är den verklighet vi lever i, varken i våra trädgårdar eller i livet i största allmänhet. Det går alldeles utmärkt att inte hålla med i allt bara man håller en god ton. Håller även med Anni om intetsägande kommentarer, alltid mera givande om man vill utveckla svaren. Jag lyckas inte alltid själv leva upp till den ambitionen men jag kommer fortsätta att försöka.

    Kram!

    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunilla, tack för kommentaren ;)
      Det är roligt med kommentarer men på TrädgårdsFägring behöver man inte kommentera förutom denna gång för nu ville vi veta vad ni tycker.
      Framåt, så blir det kanske så att inläggen oftast endast består av överskrift och länkmöjlighet. När man har bloggat så länge som du och många andra gjort så blir det såklart så att man upprepar sig och tillslut att man känner att man inte har så mycket att skriva om och att man tappar inspiration men förhoppningsvis kan vi fånga upp nya läsare, kunskapstörstande som tröttnar på sociala medier och vill söka och få kunskap och då finns du (vi) här <3

      Kram

      Radera
  10. Tusen takk for muligheten til å se bloggere fra hele Norden. Det er veldig inspirerende å kunne lenke seg til TrädgårdsFägring. Takk! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar och tack för att du uppskattar :)

      Kram

      Radera
  11. Hej!
    Tycker det är väldigt roligt att få ett tema att fundera kring, ett tema som man kan om man vill härleda till natur eller trädgård. Förstår att det kan bli lite mycket ibland för er som administrerar. Hör av er om ni vill ha lite hjälp från mig, kanske är det något jag kan bidra med.
    Måste erkänna jag är dålig på att kommentera fast jag ofta är inne och läser blogginläggen som länkat till TrädgårdsFägring. Att skriva kommentarer tar ganska mycket tid, tid som jag kanske har som pensionär, men väljer att lägga på annat, t.ex stickning. Trots att jag inte kommenterar njuter jag av läsningen.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  12. Hej Birgitta, teman kommer vi absolut att fortsätta med under "lågsäsongen" för vi tycker det är lika roligt som du :)

    Det är just så att det tar tid att skriva kommentarer och tid som man kanske väljer att göra annat på. Förstår precis att man njuter av läsning fast man inte kommenterar. Tänker att det inte är det viktigaste och absolut inte på TF. Bara denna vecka när vi försökte utröna om sidans fortsatta existens. Men nu känns det som om vi verkligen ska fortsätta... Framåt tills Trädgårdsbloggar blir "hett" igen ;)

    SvaraRadera